Laten we er maar direct met de deur in huisvallen; teveel buikvet is lelijk, hardnekkig en zelfs gevaarlijk. Toch is het zogenoemde ‘buikje’ een verschijnsel dat maatschappelijk geaccepteerd wordt. Zeker op middelbare leeftijd schijnt het er nu eenmaal bij te horen. In dit artikel vertellen we waarom dit een zeer riskante manier van denken is. Daarnaast geven we in dit actieplan ‘snel afvallen buik’ zes waardevolle tips om buikvet zo gericht mogelijk aan te pakken. Dit ben je aan jezelf verplicht! 


Twee geweldige doelen tegelijk behalen

De meeste mensen willen afvallen rond de buik, omdat het simpelweg niet mooi staat. En daar valt zeker wat voor te zeggen. Toch zouden de gezondheidsrisico’s van teveel buikvet de belangrijkste reden moeten zijn om definitief afscheid te nemen van je buik(je). We vinden het dan ook belangrijk om hier eerst even kort op in te gaan. Niet om je bang te maken maar juist als extra motivatie. De zogenoemde stok achter de deur. Wat geeft er immers meer energie dan twee geweldige doelen – een mooier lichaam en een betere gezondheid – die je samen kunt behalen.


De gevaren van visceraal vet 

Het vet dat direct onder je huid zit – je kan het vastgrijpen – is niet de grootste boosdoener. Het gaat om het vet dat dieper verstopt ligt onder de huid. Dit wordt ook wel visceraal vet of orgaanvet genoemd. Het ligt opgeslagen bij vitale organen zoals het hart, de longen en de lever. Alle mensen hebben visceraal vet en het heeft dan ook een belangrijke functie. Het dient bijvoorbeeld als een soort ‘airbag‘ voor de organen.

Teveel visceraal vet zorgt echter voor problemen. Het vergroot het risico op gezondheidsproblemen aanzienlijk. Buikvet is bijvoorbeeld (bewezen) in verband gebracht met allerlei ziekten en aandoeningen zoals diabetes, verschillende vormen van kanker, hartziekten en zelfs dementie. Kortom, het is extreem gevaarlijk en leidt – als er niks aan gedaan wordt – tot een fors lagere levensverwachting. Voor mannen is er nog een extra probleem. Teveel buikvet werkt hardnekkige erectieproblemen in de hand.

snel afvallen buik
Een buikje… niet fraai en zeker niet gezond!


Snel afvallen buik onmogelijk? Zes unieke tips helpen je toch op weg!
 

Het mag duidelijk zijn. Teveel buikvet is erg ongezond en vraagt om ‘actie’. Plaatselijk gewicht verliezen – alleen bij je buik – is echter niet mogelijk. Bij veel mensen blijkt zelfs dat buikvet behoorlijk hardnekkig is. Vooral de laatste kilo’s gaan er vaak erg moeilijk (en als laatste) af. Toch zijn er gelukkig een aantal gerichte en bewezen methoden om buikvet zo effectief mogelijk aan te pakken. Met deze zes unieke tips helpen we je op weg!


Tip 1: Eet koolhydraatarm

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat proefpersonen die een koolhydraatarm dieet volgen veel meer buikvet (inclusief gevaarlijk visceraal vet) verliezen dan proefpersonen die afvallen door minder vet te eten. Het onderzoek van professor Jeff Volek laat bijvoorbeeld zien dat mannen met een eiwitdieet maar liefst drie keer zo snel buikvet verliezen. Andere gevalideerde wetenschappelijke onderzoeken (bron 1/bron 2) komen met een soortgelijke conclusie.

Het advies zal niet verrassend zijn: eet minder koolhydraten. Alle informatie om dit op een goede en verantwoorde manier in de praktijk te brengen vind je in het zeer volledige artikel over koolhydraatarm eten op Slankr.nl.


Tip 2: Beweeg! Maar wel op de goede manier

Kom in beweging!

Snel afvallen buik? Kom in beweging!

Buikvet houdt van ‘luiheid’. Uit onderzoek blijkt dat zelfs slanke mensen die wel gezond eten, maar weinig bewegen een grotere kans lopen op teveel ongezond buikvet. Het is dus zaak om in beweging te komen. Sommige mensen denken helaas nog steeds dat sit-ups en andere buikspieroefeningen de juiste manier zijn om (plaatselijk) vet te verbranden. Vooral de plastic tell-sell reclames hebben hierbij een kwalijke rol gespeeld. Dit is natuurlijk een fabeltje. Er is niks mis met sterke buikspieren, maar je verbrand er nauwelijks extra vet mee. In werkelijkheid train je de spieren die verstopt liggen onder een laag vet. Dit is – om met de woorden van de vermaarde bodybuilder Erik ‘De Slager’ te spreken – hetzelfde als je auto wassen om hem vervolgens alleen maar in de garage te laten laten staan waar niemand hem ziet.

Ook in rustsituaties meer energie verbruiken

Hoe beweeg je dan wel op de goede manier? Probeer allereerst minstens dertig minuten per dag te bewegen. Bijvoorbeeld door dagelijks te wandelen, te fietsen of te joggen. Maak hier een vaste gewoonte van. Combineer deze dagelijkse beweging met krachttraining op je eigen niveau. Probeer de sportschool in elk geval twee keer per week te bezoeken en train hierbij je hele lichaam (niet alleen de buikspieren). Dit maakt echt het verschil. Het zorgt ervoor dat je spieren – ook in rustsituaties – meer energie gaan gebruiken. Energie die in het verleden werd opgeslagen als (buik)vet.

Handig om te weten: Er zijn uitstekende boeken over krachttraining verkrijgbaar die je kunnen helpen om optimaal van de vele gezondheidsvoordelen te profiteren. Daarnaast zijn er uitdagende programma’s voor mannen en vrouwen.

Voldoende vezels kunnen je een handje helpen

Voldoende vezels kunnen je een handje helpen


Tip 3: Eet voldoende vezels

Het is belangrijk om dagelijks voldoende voedingsvezels binnen te krijgen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen die dagelijks 10 gram oplosbare vezels eten, minder visceraal vet opslaan. Eet dus dagelijks voldoende vezelrijke voeding.

Handig om te weten: Als je kiest voor een koolhydraatarme levensstijl – zie tip 1 – dan kan het nog wel eens lastig zijn om voldoende vezels binnen te krijgen. Overweeg in dit geval zeker een aanvullend supplement.


Tip 4: Voorkom een slaaptekort

Weinig slaap zorgt voor overgewicht. Dat is de simpele conclusie van een groot aantal onderzoeken die zich gericht hebben op de effecten van een te korte nachtrust. Deze extra kilo’s hebben ook nog eens de vervelende neiging om zich op gevaarlijke plekken rond de buik te nestelen. Dit komt doordat te weinig slaap zorgt voor een toename van het ‘stresshormoon’ cortisol. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat dit hormoon zorgt voor een toename van buikvet.

Het advies mag dan ook duidelijk zijn: neem je nachtrust serieus als je gezondheid (en een slank lichaam) je lief zijn. Met deze 43 slaaptips en dit uitstekende boek kan er haast niks meer misgaan!


Tips 5: visualiseer er lekker op los! 

Hoe zou je eruit zien met een ‘strakke’ buik? Ga er eens lekker voor zitten en visualiseer er lekker op los. Bedenk hoe je eruit ziet op het strand, mijmer over hoe je favoriete kleren je zullen staan en fantaseer over de reacties van familie en collega’s. Het voor je zien van het uiteindelijke doel helpt je enorm bij het bereiken ervan. Deze ‘psychologische truc’ zorgt ervoor dat je ‘gefocust’ blijft en kan echt het verschil maken. Zit je even in een dipje? Pak even een rustmomentje en sla opnieuw aan het visualiseren. Wedden dat je er weer nieuwe energie van krijgt?


Tip 6: ga stress uit de weg

Naast te weinig slaap stimuleert ook stress de aanmaak van cortisol. Dit zorgt indirect voor meer buikvet. Het is belangrijk om hier zo goed mogelijk mee om te gaan. Probeer regelmatig even te relaxen. Bijvoorbeeld door even je ogen te sluiten, diep adem te halen en even tot rust te komen. Bij structurele of hardnekkige stress is het volgen van een zelfhulpprogramma of het inschakelen van professionele hulp de beste optie.


Snel afvallen? Buik(vet) laten verdwijnen? Ga ervoor!

De tips in ons actieplan ‘Snel afvallen buik’ kunnen je een een extra zetje in de rug geven bij het zo snel mogelijk kwijtraken van je buik(je). Het belangrijkste advies is echter om gezond te leven, veel te bewegen en ongezonde voedingsmiddelen (bv. junkfood en alcohol) zoveel mogelijk te beperken. Een goed en veelzijdig dieetprogramma kan je hier – zeker in de eerste periode – bij helpen. Probeer altijd de twee geweldige doelen die je nastreeft – een mooier lichaam en een betere gezondheid – in je achterhoofd te houden. Wij zijn ervan overtuigd dat dit je de kracht geeft om ook tijdens de lastige momenten door te zetten.

Snel afvallen buik
Ga voor het maximale resultaat!

Lees ook deze artikelen: