Simpel Slank. Het klinkt voor veel mensen als een ultieme tegenstrijdigheid. Voor hen is de strijd met kilo’s verre van eenvoudig. Toch heeft fitnesstrainer Bernard Favier er heel bewust voor gekozen om zijn boek deze naam te geven. Zijn filosofie is namelijk dat het verliezen van gewicht helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn. Zijn geheim? Het activeren van ‘afslankhormonen’ en het resetten van het ‘hongerhormoon’. Dat klinkt natuurlijk mooi, maar werkt het ook echt? Een goede reden voor de redactie van Slankr.nl om Bernard eens aan de tand te voelen met 10 kritische vragen.

Simpel Slank Bernard Favier1) Simpel Slank klinkt als de zoveelste methode om eenvoudig af te vallen. Waarom kun jij deze belofte wel waar maken?

Ik ben ervan overtuigd dat afvallen makkelijker, sneller en plezierig verloopt als je hormonen in balans zijn. Er zijn namelijk hormonen die hongergevoel opwekken (ghreline), vet vast kunnen houden (leptine), vet aanmaken (insuline) en vet verbranden (glucagon en groeihormoon). Hormonen worden vaak gezien als iets waar je geen invloed op hebt, maar niets is minder waar. De hormonen die op dit moment aan het roer staan in je lichaam zijn een gevolg van de voeding die je hebt gegeten, hoe goed je hebt geslapen, of je regelmatig beweegt en zelfs de gedachten waar je nu aan denkt. 

Hormonen worden vaak gezien als iets waar je geen invloed op hebt, maar niets is minder waar.

Hormonen kunnen het afvallen voorkomen (of juist bevorderen) en we kunnen ze sturen door gezonde natuurlijke voeding te eten, dagelijks te bewegen en te ontspannen op de juiste momenten. Door de adviezen in Simpel Slank wil ik aantonen dat je je eigen hormonen in balans kunt krijgen en daarmee op een gezonde manier kunt afvallen.


2) Hoe komt een fitnesstrainer op het idee om zich in afslankhormonen te verdiepen?

Als fitnesstrainer gaf ik intensieve kracht- en circuittrainingen om mijn klanten af te laten vallen. Mijn klanten verschenen vol goede moed in de sportschool, maar verlieten de sportschool meestal na 2 maanden omdat het afvallen nauwelijks lukte. Het is een heel vervelend gevoel als je gekwalificeerd bent om mensen te helpen om af te vallen of strakker te worden, maar keer op keer een ingevuld opzegformulier in je handen gedrukt krijgt.  

Mijn klanten verlieten de sportschool meestal na 2 maanden

Ik ging op zoek naar antwoorden. Ik kwam met een voedingsplan om de hormonen weer in balans te krijgen. Het plan had weinig met de sportschool te maken, dus ik begon het te verspreiden bij mensen waarbij het afvallen niet lukte. Door de resultaten die werden geboekt bij zowel mannen als vrouwen, verloor ik het vertrouwen in afvallen door te sporten. Ik ontwikkelde de methode door en steeds meer mensen klopten bij mij aan voor adviezen. Toen besloot ik de website Puur Figuur te lanceren om mijn boodschap op grotere schaal te verspreiden.


3) Op je website schrijf je dat het niet ongebruikelijk is dat mensen in de eerste week tot 4 kilo afvallen. Overdrijf je daar niet een beetje?

Er is een verschil tussen 4 kilo afvallen en 4 kilo vet verbranden. De eerste persoon die in een week 4 kilo vet verbrandt, moet ik nog tegenkomen, maar 4 kilo afvallen (vet en vochtmassa) is voor sommigen zeker mogelijk. Dit komt omdat zout en koolhydraten de eigenschap hebben om vocht onnodig vast te houden. Zout en koolhydraten (vooral suikers) worden in bijna alle kant-en-klare producten toegevoegd om de smaak te versterken. Als je overstapt op natuurlijke, onbewerkte voeding, verlies je dit overtollig restvocht.

4 kilo afvallen (vet en vochtmassa) is voor sommigen zeker mogelijk


4) Waarom is het geheim van afvallen met ‘afslankhormonen’ nog niet eerder ontdekt?

Het werk van Dr. Joseph Mercola, Dr. Mark Hyman en vele anderen hebben hormonen wereldwijd veel aandacht gegeven. Het probleem is alleen deze informatie voor veel mensen lastig te begrijpen is. Als je wilt afvallen heb je behoefte aan duidelijkheid, structuur en houvast. Als je nieuw bent in het onderwerp hormonen zie je al snel door de bomen het bos niet meer. De informatie is meestal complex of niet praktisch.

Als je wilt afvallen heb je behoefte aan duidelijkheid, structuur en houvast.

In Simpel Slank versimpel ik al deze informatie en koppel ik het aan concrete acties. Ik wil de lezer niet alleen vertellen wat ze wel of niet kunnen eten om af te vallen, maar ik wil dat ze begrijpen welke veranderingen er plaatsvinden in hun lichaam als ze gezond eten. Veel mensen volgen Simpel Slank om gezond af te vallen, maar het grotere doel is natuurlijk niet alleen cosmetisch. Je wilt zo lang mogelijk jong blijven en genieten van optimale gezondheid zonder ziektes of motorische beperkingen.


5) De standaard voor gezond gewichtsverlies is volgens Het Voedingscentrum 1 kilo 
per week. Waarom kun je met jouw methode wel (veilig) 2 kilo per week afvallen?

Op basis van de mensen die ik coach en de reacties die binnenkomen via de website of onze klantsupport. Natuurlijk valt iemand met veel overgewicht sneller af dan iemand met weinig overgewicht. De ‘tot 2 kilo per week’ is om aan te geven wat er mogelijk is zonder te overdrijven.


6) Alleen ‘plaatselijk’ vet verliezen is onmogelijk volgens de deskundigen. Toch help jij jouw lezers om de vetverbranding op ‘lastige’ plaatsen (zoals de benen, de buik en de billen) in een extra versnelling te zetten. Hoe werkt dit precies?

Simpel SlankOnze hormonen beschermen ons tegen gevaren. Zodra je oog in oog staat met een hongerige beer, maken je bijnieren bepaalde hormonen aan (cortisol en adrenaline). Door deze stressprikkel sta je even op scherp en schiet je lichaam in de vecht-of-vlucht modus. Hierdoor stijgt je cortisolspiegel en verandert de manier waarop je lichaam omgaat met energie. Cortisol zorgt ervoor dat voedingsstoffen worden opgeslagen in je vetcellen. Aangezien de vetcellen rondom je navel gevoeliger zijn voor cortisol, maak je bij een hoge cortisolspiegel eerder vet aan in de buikstreek.

Bij een hoge cortisolspiegel maak je eerder vet aan in de buikstreek.

Het vecht-of-vlucht mechanisme is bedoeld voor korte stressmomenten (zoals het wegrennen van die beer), maar tegenwoordig maken we teveel en langdurig stresshormonen aan (denk aan haasten in het verkeer, discussies met collega’s of je ergeren aan een situatie). Het resultaat is dat je in tijden van stress sneller buikvet aanmaakt, meer trek hebt in suikers en je eetlust kan stijgen. Gelukkig is het omgekeerde ook waar: bij lage cortisolwaardes kun je makkelijker buikvet verliezen. Hoofdstuk 4 in Simpel Slank gaat over het verbranden van buikvet.


7) Je geeft aan dat sporten niet nodig is om af te vallen met Simpel Slank. Is dat geen vreemde belofte voor een fitnesstrainer?

Ik vind sporten fantastisch en doe het 3 keer per week om gezonder, sterker en fitter te worden. Als je wilt sporten, go for it! Ik moedig bepaalde sporten zeker aan. Maar om af te vallen is sporten niet nodig. Afvallen begint bij gezonde voeding en dagelijkse beweging.

Om af te vallen is sporten niet nodig.


8) Lezers kunnen jou persoonlijk benaderen met vragen. Heb je wel genoeg tijd om ze een goed antwoord te kunnen geven?

Gelukkig sta ik er niet alleen voor. Ik word ondersteund door een team slimme en enthousiaste medewerkers die mij helpen. Simpel Slank is niet een boek, maar een methode. En daar hoort een stukje ondersteuning bij.


9) Je biedt je lezers een ‘niet goed, geld terug succesgarantie’. Hoe vaak heb je het aankoopbedrag al terug moeten storten?

Het laatste wat je wilt is beginnen aan een dieet waar je je niet helemaal lekker bij voelt. Je moet geloven in de methode, de mensen die erachter zitten en vol goede moed beginnen. Als iemand Simpel Slank leest en zich er niet helemaal in kan vinden, dan kan er aanspraak gemaakt worden op de garantie.

Je moet geloven in de methode en vol goede moed beginnen!


10) Tot slot, heb je nog een persoonlijk advies voor de lezers van Slankr.nl

Yes, hier een simpele maar effectieve tip: heb je regelmatig stress en drink je veel koffie of alcohol? Dan heeft jou lichaam behoefte aan extra magnesium. Magnesium is een mineraal dat het afvallen kan bevorderen en helpt om je spieren te ontspannen.

Mijn favoriete manier om extra magnesium binnen te krijgen is deze smoothie:

Mix de volgende ingrediënten in een blender:

  • 1 banaan
  • 2 handjes spinazieblaadjes
  • 2 tl gebroken lijnzaad
  • 100 ml amandelmelk
  • (aanvullen met water totdat het een drinkbaar geheel wordt)

Bedankt voor dit leuke interview.

Wil je meer informatie over het boek ‘Simpel Slank van Bernard Favier? Bezoek dan zijn website. Een volledig overzicht met andere Nederlandstalige dieetboeken vind je hier

Lees ook deze artikelen: