De afslankmethode ‘intermittent fasting’ – letterlijk vertaald: periodiek vasten – verovert de afslankwereld in hoog tempo. Door het ontbijt over te slaan en pas later op de dag te beginnen met eten wordt het veel eenvoudiger om de totale inname van calorieën te minderen. Volgens de experts zorgt intermittent fasting er niet alleen voor dat je (hardnekkig) vet verliest, maar helpt het je ook om lekkerder in je vel te zitten en meer energie te hebben. Een van deze kenners is Mark van Oosterwijck die stevig aan de weg timmert met zijn boek Fitchef en zijn website drogespieren.nl. Hoog tijd om hem 8 brandende vragen te stellen.

 

1) Op je website vertel je dat je zelf met overgewicht te maken hebt gehad. Hoe heeft intermittent fasting je geholpen om dit te doorbreken?

Als kind had ik last van overgewicht waardoor ik al op jonge leeftijd werd ‘gedwongen’ om zo gezond mogelijk te eten. Mijn overgewicht heeft me gevormd tot de persoon die ik nu ben geworden. Uiteindelijk is er bij het afvallen maar één ding echt belangrijk, namelijk het creëren van een calorietekort. Vroeger dacht ik dat het van belang was om de dag te beginnen met een stevig ontbijt en vervolgens meerdere kleine maaltijden te eten.

Na veel lezen en experimenteren kwam ik tot de conclusie dat dit niet noodzakelijk is, maar dat het gaat om het totale aantal calorieën aan het einde van de dag. Met een Intermittent Fasting levensstijl (eten tussen 12.00 en 20.00 uur) vind ik het persoonlijk veel gemakkelijker om binnen mijn energiebehoefte te blijven. Dit betekent overigens niet dat je niet kunt afvallen met 6 kleine maaltijden per dag. Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur, zoals met zoveel dingen.

Vroeger dacht ik dat het van belang was om de dag te beginnen met een stevig ontbijt en vervolgens meerdere kleine maaltijden te eten.

 

2) Intermittent fasting is met name populair in de sportwereld. Is de methode alleen geschikt voor sporters of kunnen oude dametjes met een maatje meer er ook successen mee boeken?

Ik ben van mening dat iedereen intermittent fasting eens een kans zou moeten geven om te kijken hoe je lichaam erop reageert en of het je wel of niet bevalt. Voor veel mensen is intermittent fasting echt de oplossing, maar er zijn ook mensen die moeite hebben om de dagelijkse vast vol te houden.

Intermittent fasting is zeker ook voor mensen die niet sporten, maar vanzelfsprekend boek je sneller resultaat als je wel traint, bij voorkeur krachttraining. Dit gaat overigens ook op voor een ‘traditioneel voedingsschema’ waarbij je meerdere maaltijden verdeeld over de gehele dag.

 

3) Waarom is intermittent fasting geschikt om juist het hardnekkige vet te verliezen?

Zoals ik hierboven ook al aangaf gaat vet verliezen altijd om het creëren van een calorietekort. Met een Intermittent Fasting is dit naar mijn mening veel gemakkelijker te realiseren omdat je grote maaltijden kunt eten die je een verzadigd gevoel geven waarbij je nog steeds binnen je behoefte blijft. Dit is veel lastiger als je de dag begint met een stevig ontbijt. Bovendien produceert je lichaam een grote hoeveelheid groeihormoon wanneer je een dagdeel vast (oftewel de vast van je nachtrust verlengt). Dit groeihormoon vervult diverse functies, maar stimuleert ook je vetverbranding.

 

4) Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag wordt wel eens gezegd. Waarom ben jij het hier niet mee eens?

Dit is een lastige, voor veel mensen zal het ontbijt ook altijd de belangrijkste maaltijd van de dag blijven en dat is ook helemaal prima. Als jij je hier prettig bij voelt dan moet je dit ook zeker blijven doen. Het uitstellen van je ontbijt tot later in de dag heeft echter enkele voordelen. In de ochtend is je lichaam maximaal ingesteld op het verbranden van vet. Als je een stevig koolhydraatrijk ontbijt eet verstoor je dit proces. Door je ontbijt uit te stellen en dit te vervangen door zwarte koffie stimuleer je de vetverbranding nog meer. Bovendien heb je een soort van ‘buffer’ om later in de dag grote maaltijden te eten omdat je nog geen calorieën hebt genuttigd. Dit maakt het ‘diëten’ een stuk aangenamer. Gaat het uitstellen van je ontbijt dan niet ten koste van je energie en concentratie? Nee, bij mij en bij veel IF’ers niet. Veel mensen geven aan dat ze juist in de ochtend erg scherp en productief zijn, inclusief ikzelf.

Je hebt een soort van ‘buffer’ om later in de dag grote maaltijden te eten

 

5) Heeft intermittent fasting naast vetverlies ook andere gezondheidsvoordelen?

Naast het feit dat je zult afvallen, wat vanzelfsprekend gezond is, heeft intermittent fasting enkele gezondheidsvoordelen. Het stimuleert de productie van het groeihormoon, het verbetert je gevoeligheid voor insuline, het verkleint de kans op hart- en vaatziekten en zou volgens sommige onderzoeken de kans op verschillende soorten kanker verkleinen.

 

6) Gedurende langere tijd niks eten. Zorgt dat niet voor een slap en lusteloos gevoel?

Nee, dit zou je in eerste instantie wel verwachten. Wanneer je in de ochtend zwarte koffie drinkt stimuleert de cafeïne je om scherp en productief te blijven. In de avond (na je laatste maaltijd) heb je hier ook geen last van omdat je dan nog voldoende voedingsstoffen in je lichaam hebt. Wel is het belangrijk om in het tijdbestek dat je eet voldoende calorieën te eten. Als je te weinig binnenkrijgt dan zul je hier zeker last van krijgen gedurende je vast. In het boek leer je precies hoeveel en wat je moet eten op basis van jouw lichaam.

 

7) Op je website vertel je dat afslanken met intermittent fasting betekent dat je je spiermassa behoudt (of zelfs vergroot). Kunnen je spieren wel zo lang zonder voedingsstoffen?

Ook hier gaat het weer om je totale calorieën aan het einde van de dag en is maaltijdfrequentie niet van belang. Als je ervoor zorgt dat je voldoende calorieën en eiwitten binnenkrijgt in het dagdeel dat je eet gaat dit niet ten koste van je spiermassa. Wel is het belangrijk om te beseffen dat er altijd een klein beetje spiermassa verloren gaat wanneer je in een calorietekort zit. Het is aan jou de taak om net zoveel te eten zodat je wel vet verliest, maar spierafbraak minimaliseert.

 

8) Heb je nog een persoonlijk advies voor de lezers van Slankr.nl?

Besef dat het tijd kost om fitter te worden, er zijn helaas geen shortcuts. Het is belangrijk om dit te beseffen zodat je niet elke dag geobsedeerd voor de spiegel staat. Er zijn diverse voeding-strategieën die je kunt volgen, maar het is belangrijk dat je iets doet wat JIJ op de lange termijn kunt volhouden. Voor mij persoonlijk is Intermittent Fasting echt de uitkomst. Het maakt mijn leven in vrijwel alle opzichten een stuk gemakkelijker. Geef jij de voorkeur aan een stevig ontbijt en 6 kleine maaltijden per dag? Dan is dat helemaal prima en moet je lekker doorgaan waar je mee bezig bent. We zijn immers allemaal anders!

Het maakt mijn leven in vrijwel alle opzichten een stuk gemakkelijker

 

Meer informatie

Wij danken Mark hartelijk voor het interview en zijn flink wat wijzer geworden over intermittent fasting en willen je zeker adviseren om je eens te verdiepen in zijn boek Fitchef.

 

Lees ook deze artikelen