De opkomst van het oerdieet lijkt niet te stuiten. Steeds meer mensen kiezen bewust voor het zogenoemde ‘Paleo dieet’. Zij zeggen vaarwel tegen voeding uit pakjes, bakjes, zakjes en blikjes en kiezen voor onbewerkte natuurlijke producten zoals  vlees, vis, ei, zaden, groenten en fruit. Kortom, ‘back to basic’ met een menu dat aansluit op dat van onze voorouders. In dit artikel vertellen we je aan de hand van 11 vragen en antwoorden alles wat je moet weten over het oerdieet.

Vraag 1: Wat is het Paleo dieet?

Laten we beginnen om te benadrukken dat het woord ‘dieet’ misleidend is. Het Paleo dieet is geen tijdelijk programma om gewicht te verliezen. Het is veel meer een manier van leven met als overtuiging dat moet terugvallen op ‘echte’, natuurlijke en onbewerkte producten om het maximale uit je gezondheid te halen.


Vraag 2: Wat is het idee achter dit ‘oerdieet’?

Heel simpel. Dat je eigenlijk nog gewoon een oermens bent. Nee, we willen je zeker niet beledigen, maar als we even teruggaan in de geschiedenis dan zul je ons ongetwijfeld begrijpen. Veruit het grootste deel van haar bestaan (meer dan 99% van onze tijd hier op aarde) heeft de mensheid als jager-verzamelaar geleefd. We verlieten ‘s ochtends onze grot, gingen op jacht en verzamelden bessen, noten en zaden. We waren slank, gespierd en atletisch, zaten vol energie en sliepen als roosjes.

Waar ging het mis?

De meeste mensen lijken tegenwoordig in niks meer op hun voorouders. Ze zijn te zwaar, gestrest, vermoeid en ongelukkig. Het ging mis toen de mensheid zo’n 10.000 jaar geleden met landbouw begon. We gingen granen en aardappelen verbouwen en koolhydraten kwamen steeds nadrukkelijker op het menu te staan. Deze ontwikkeling bleek niet te stoppen met als gevolg dat producten zoals brood, pasta en rijst tegenwoordig de hoofdmoot van onze voeding vormen. We deinzen er bovendien niet voor terug om deze overdosis koolhydraten nog een stukje verder op te krikken met chips, ijsjes, koek en snoep.

Verkeerde brandstof

Misschien voel je hem al aankomen. Ons voedingspatroon is zo snel veranderd dat onze genen het helemaal niet hebben kunnen bijbenen. Het gevolg is dat we ons lichaam opzadelen met de verkeerde brandstof. Het resultaat hiervan is (onnodig) overgewicht, een uitgeblust gevoel en (in veel gevallen) slaapproblemen. Daarnaast blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat er ook een directe relatie bestaat tussen onze huidige levensstijl en ziekten zoals kanker, diabetes, hart- en vaatziekten, Parkinson en depressies. Mensen die het oerdieet volgen draaien de tijd als het ware terug en stappen weer over op het voedingspatroon dat genetisch bij ons past.


Vraag 3: Wat mag ik eten als ik het Paleo dieet volg?

De voeding binnen het Paleo dieet bestaat voornamelijk uit eiwitten, gezonde vetten en groenten en fruit. Kortom, alles wat in de oertijd ook op ons menu stond.

Eiwitten

Eiwitten vormen een belangrijke energiebron binnen het oerdieet. Je kunt hierbij natuurlijk denken aan vlees, vis en eieren, maar ook bepaalde soorten noten en kokosmelk hebben een hoog eiwitgehalte. Eiwitten zijn niet alleen erg voedzaam, maar zorgen er ook voor dat je een vol gevoel hebt. De neiging om te snaaien wordt hierdoor een stuk kleiner.

Gezonde vetten

Gezonde (onverzadigde) vetten vind je bijvoorbeeld in vette vis – zoals haring, zalm, makreel en sardientjes – maar ook in noten, zaden, avocado’s en olijfolie. Een voedingspatroon dat voor een groot deel bestaat uit gezonde vetten heeft vele gezondheidsvoordelen. Zo verlaagt het de kans op overgewicht en houdt het je hart en hersens gezond.

Fruit en groenten

Fruit en groenten zitten boordevol vitamines, mineralen en antioxidanten. Ze vormen dan ook een onmisbaar onderdeel van het Paleo menu.

Paleo dieet100% Paleo voeding


Vraag 4: Mag ik dan helemaal geen koolhydraten meer?

Jazeker wel, maar kies dan wel voor koolhydraten die afkomstig zijn van natuurlijke voedingsmiddelen die je onbewerkt kan eten. Dat is waar het om gaat bij het Paleo oerdieet. Naast groente en fruit (zie hierboven) is de zoete aardappel – in tegenstelling tot bijvoorbeeld graanproducten – een voorbeeld van een natuurlijke bron van koolhydraten die perfect past in het oerdieet.


Vraag 5: Wat mag ik nog meer niet eten?

Allereerst horen bewerkte voedingsmiddelen niet thuis in het oerdieet. Schrap dus alles wat in pakjes, zakjes en blikjes zit van het menu. Dat scheelt je ook nog eens hoop tijd in de supermarkt 🙂 Daarnaast zijn graanproducten, zuivel, pasta’s, rijst, suiker en alcohol niet ‘paleo proof’. Ze stonden simpelweg niet op het menu van onze voorouders. Een goede lijst met voeding die wel en niet thuishoort in het Paleo dieet vind je hier (Engelstalig).

Wij adviseren je – en we zullen er ongetwijfeld Paleo fanaten mee in het harnas te jagen – om niet te krampachtig om te gaan met de Paleo regels. Af en toe een bordje rijst, een bakje yoghurt of een glaasje wijn kan echt geen kwaad. Maak het echter niet te bont. Schrap bovendien producten met suiker wel volledig van het menu.


Vraag 6: Gaan lekker eten en een oerdieet samen?

De groeiende populariteit van het oerdieet zorgt ervoor dat de websites, receptenboeken en apps met Paleo recepten als rijpe paddestoelen uit de grond schieten.   Om je een indruk te geven: hoe klinken Paleo kipsaté met gado gado, tandoori salade met zoete aardappel, spaghetti van courgette met tonijn en gevulde rode paprika jou in de oren? Je kan zelfs frambozenijs, chocoladevla, muffins en pindarotsjes in ‘Paleo style’ op tafel zetten. Je kunt je dus helemaal uitleven in de keuken en we kunnen niks anders dan deze vraag met een volmondig ‘ja’ beantwoorden. Om je op weg te helpen hebben we alvast wat culinaire aanraders voor je op een rij gezet.

Paleo dieet receptenboeken

101 Paleo recepten kookpakket
Het meest complete Nederlandstalige Paleo recepten kookpakket. Niet alleen recepten voor het ontbijt, de lunch en het diner, maar ook voor het dessert, snacks, smoothies en dressings.

Paleo recepten                                         Het 101 Paleo recepten kookpakket.

Het Paleo kookboek
Daniel Green – de wereldberoemde expert op het gebied van gezonde voeding – laat in dit Paleo receptenboek zien hoe je met ingrediënten zoals fruit, groenten, vlees, vis en noten heerlijke gerechten op tafel kan zetten.

Paleo in 15 minuten
Kleurrijk Nederlandstalig Paleo receptenboek met allerlei gerechten die je in een mum van tijd op tafel zet. Perfect voor mensen met een druk leven.

Paleo toetjes en snack recepten
Voor de Paleo lekkerbek. Allerlei smakelijke en volledig verantwoorde lekkernijen zoals cupcakes met blauwe bessen, appeltaart en choco muffins.

Websites met Paleo dieet recepten

Allrecipes.nl
http://allrecipes.nl/recepten/label-3556/Paleo-recepten.aspx

Primalbritain.co.uk (Engelstalig)
http://www.primalbritain.co.uk/top-100-Paleo-recipes/

NomnomPaleo.com (Engelstalig)
http://nomnomPaleo.com/recipeindex

Apps met Paleo recepten

Paleo Plate
Meer dan 150 smakelijke Paleo dieet recepten die je altijd bij de hand hebt. Het handige is dat je er een boodschappenlijstje bij krijgt zodat je in de supermarkt precies weet wat je moet kopen (App store link / Google Play link). De app is Engelstalig.

Caveman Feast
Maar liefst 200 Paleo recepten in één app. Caveman Feast (App store link / Google Play link) maakt gebruik van mooie foto’s en heldere instructies. De app is Engelstalig.

Wist je dat je door het eten van natuurlijke, onbewerkte voeding je smaak ontwikkeld? Je gaat de smaak van echte voedingsmiddelen steeds meer waarderen en krijgt op den duur een soort afkeer van bewerkte ‘fabrieksproducten’. 


Vraag 7: Is het Paleo dieet geschikt om gewicht te verliezen?

Jazeker. Het Paleo oerdieet is bij uitstek geschikt om op een gezonde manier gewicht te verliezen. Al snel nadat je gestart bent, merk je dat de kilo’s eraf vliegen zonder dat je het gevoel hebt dat je echt aan het lijnen bent. Dit heeft twee redenen die we hieronder kort zullen toelichten.

Vet wordt de brandstof van het lichaam

Als we minder koolhydraten binnenkrijgen wordt ons lichaam gedwongen om over te schakelen op de brandstof die het van nature gewend is: vet. Ja, je leest het goed, het lichaam gaat opgeslagen vet omzetten in energie. Dit wordt ook wel ‘ketose’ genoemd. Ketose zorgt er niet alleen voor dat je snel afvalt – je wordt als het ware een vetverbrandende machine – maar heeft ook allerlei andere gezondheidsvoordelen. Daar vertellen we je straks meer over 🙂 

Veel minder honger

Omdat Het Paleo dieet zo voedzaam en ‘vullend’ is, is het bijna onmogelijk om teveel te eten. Denk maar eens na. Je kunt helemaal losgaan op een zak chips, een zak snoep ineens leeg eten of 3 keer opscheppen als je pasta eet. Heb je jezelf dat ooit zien doen met groenten, fruit, vlees of vis? Denk het niet! En dat is precies de reden waarom gewicht verliezen met het Paleo dieet erg eenvoudig is. Je voelt je continu vol zonder veel te eten. Het is dan ook niet nodig om calorieën te tellen bij het volgen van het Paleo dieet. Een groot voordeel in onze ogen.

Nog niet overtuigd, lees het volgende artikel over het Paleo dieet op de wetenschappelijke website ergogenics.org eens: eten zoveel je wilt en genoeg hebben aan 1388 kcal/dag

OerdieetHet Paleo oerdieet helpt je om op een gezonde manier gewicht te verliezen.


Vraag 8: Welke voordelen heeft het Paleo dieet nog meer? 

Het Paleo dieet zorgt er niet alleen voor dat je snel afvalt (zie hierboven), maar heeft ook allerlei andere gezondheidsvoordelen. In het onderstaande overzicht zetten we er een aantal voor je op een rij. Uiteraard verzinnen we deze voordelen niet zelf, maar zijn ze gebaseerd op de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek. Voor de volledigheid hebben we de linkjes naar de onderzoeken (of de artikelen die ze beschrijven) erbij geplaatst.

  • Een beter geheugen – Bron
  • Gezondere cholesterolwaarden – Bron
  • Een lagere bloeddruk – Bron
  • Een gespierder lichaam – Bron
  • Een trager verlopende veroudering – Bron
  • Een langer leven – Bron

We hadden nog wel even door kunnen gaan , maar het punt zal inmiddels duidelijk zijn. Teruggaan naar de voeding die genetisch bij ons past heeft ontzettend veel voordelen voor lichaam en geest.


Vraag 9: Zijn er ook Paleo dieet nadelen?

Zoals je wellicht al tussen de regels door hebt gelezen zijn wij als redactie van Slankr.nl enthousiast over het Paleo dieet. Maar toch was het voor ons niet lastig om ook een aantal nadelen op een rij te zetten waar je zeker rekening mee moet houden als je met het ‘oerdieet’ aan de slag wilt gaan. We belichten ze hieronder.

 

100% Paleo en heel voordelig bij de Lidl

100% Paleo en heel voordelig bij de Lidl

Het Paleo dieet kan prijzig zijn

Paleo voedingsmiddelen zoals vis, vlees, groenten, fruit en noten zijn relatief duur. Helemaal als je ook nog eens kiest voor biologische producten. Het is belangrijk om hier voordat je begint zeker even bij stil te staan. Ons advies is om de meeste boodschappen bij de relatief voordeligere supermarkten zoals de Lidl en de Aldi te halen. Bij de meeste Lidl-vestigingen is de keuze tegenwoordig enorm en kun je je Paleo hart ophalen!

Moeite doen

Paleo betekent moeite doen. Er zijn geen Paleo kant-en-klaar verpakkingen die je even kan opwarmen in de magnetron en bij de snackbar zal je ook weinig van je gading vinden. Paleo betekent dus serieus aan de slag gaan met echte ingrediënten. Voordeel is dat het eindresultaat vaak veel smakelijker en ‘vullender‘ is.

Paleo dieet

Paleo betekent ook tijd doorbrengen in de keuken

Het boek Paleo in 15 minuten is een uitermate handig hulpmiddel voor mensen die het Paleo dieet willen combineren met een druk leven. In het boek vind je de meest smakelijke Paleo recepten die je binnen een oogwenk op tafel hebt staan.

Een te strikte benadering

Is een gewone aardappel ‘paleo-proof’ of niet? Het zijn van die vraagstukken waar echte Paleo fanaten zich op kunnen stukbijten. Ons advies, maak je niet te druk om dit soort regeltjes en gooi die aardappels gewoon in de pan als je daar zin in hebt. Paleo betekent in onze ogen gewoon lekker leven met een aantal algemene uitgangspunten. Trap dus niet in de valkuil om het dieet te serieus te nemen.

Vorig jaar hebben we een volledig artikel gewijd aan Paleo dieet nadelen. Wellicht interessant om je er eens in te verdiepen.


Vraag 10: Hoe kom ik erachter of het Paleo dieet iets voor mij is?

Als je tevreden bent met hoe je eruit ziet, veel energie hebt en beschikt over een goede gezondheid dan adviseren we je vooral om door te gaan waar je nu mee bezig bent. Als je wel op zoek bent naar verbetering – meer energie, een slanker lichaam, lekkerder in je vel zitten – dan zijn wij ervan overtuigd dat het Paleo oerdieet je hierbij kan helpen. Ons advies is om het in dit geval een maand lang te proberen. Geef het een kans en kijk wat het voor jou kan betekenen.

Geef het niet te snel op. Het kost je lichaam hoogstwaarschijnlijk een paar weken om gewend te raken aan vet als belangrijkste energiebron. 


Vraag 11: Hoe begin ik met het Paleo dieet?

 

We hopen dat we je met dit artikel een goed beeld hebben kunnen geven van het Paleo dieet. Nu is het aan jou om te beslissen of je er daadwerkelijk mee aan de slag wilt. Als je de keuze maakt om ermee te beginnen, is het verstandig om je eerst nog wat verder te verdiepen in het Paleo dieet. Op internet is een schat aan goede informatie te vinden. Aanraders zijn de (Engelstalige) websites robwolff.com en paleoleap.com. Daarnaast is een goed Paleo dieet boek onmisbaar voor iedereen die serieus met Paleo aan de slag wil gaan. Ons advies: ‘De Paleo Revolutie‘ van Mitchel van Duuren.

Paleo revolutie1Het Paleo dieet boek van Mitchel van Duuren is ook verkrijgbaar bij Bol.com. Wij adviseren echter om het op zijn eigen website te kopen. Dit is net iets duurder maar heeft als voordeel dat je allerlei bonusartikelen krijgt, zoals een receptenboek en een aantal video’s met extra uitleg. Hierdoor kun je met een kickstart beginnen.


Jouw Paleo dieet ervaringen?

Natuurlijk zijn we reuze benieuwd naar jouw Paleo ervaringen. Wat heeft het ‘caveman dieet‘ voor jou betekent? En wat is je meegevallen en wat viel tegen? Jouw verhaal is voor ons (en onze lezers) ontzettend waardevol. Schroom dus niet om het hieronder met ons te delen.

Ben je enthousiast over dit artikel? Je doet ons een groot plezier om het te delen op Facebook, Twitter of een ander social media kanaal (zie de buttons hieronder). Wij willen graag zoveel mogelijk mensen bereiken met eerlijke en onafhankelijke informatie over afslanken. Alvast bedankt! 

Lees ook deze artikelen: