Vroeger waren we het land van kaas, stroopwafels en stamppot. Tegenwoordig lijkt het alsof we ‘gezonde’ smoothies zonder problemen aan dit rijtje kunnen toevoegen. Steeds meer Nederlanders leven zich uit met de blender en zetten de meest kleurrijke ‘mixdrankjes’ op tafel. Een prima gewoonte, zo lijkt het op het eerste gezicht. Toch is dit niet helemaal waar. Smoothies zijn vaak helemaal niet zo gezond en kunnen op de langere termijn zelfs een belangrijke oorzaak zijn van overgewicht. In dit artikel leggen we aan de hand van 3 valkuilen uit waarom dit zo is. Daarnaast vertellen we je hoe je wel ECHT gezonde smoothies kan maken!


Valkuil 1: Teveel (verborgen) suikers

Gezonde smoothiesDe grootste valkuil bij het bereiden van gezonde smoothies is dat er teveel ‘verborgen suikers’ aan toegevoegd wordt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de suikers die in fruit zitten. Vooral bananen, mango en ananas zijn echte suikerbommetjes. Vruchtensappen uit een pak zijn echter de grootste boosdoener. In de fabriek worden hier vaak extra suikers aan toegevoegd. Door misleidende namen – denk bijvoorbeeld aan multivitamine – en de afgebeelde vruchten op de verpakking lijkt het vaak heel gezond, maar het tegendeel is waar. Wist je bijvoorbeeld dat veel vruchtensappen meer suiker bevatten dan Coca Cola en andere frisdranken? Ook (gesuikerde) vruchtenyoghurt, honing en siroop kunnen het suikergehalte van een smoothie flink opkrikken.

Waarom is suiker zo slecht? Om antwoord te geven op deze vraag zouden we meerdere artikelen vol kunnen schrijven. Tot we hier aan toe zijn gekomen, verwijzen we je graag naar dit zeer volledige artikel 🙂

Oplossing: kies voor gezonde groene smoothies

Weet je wat zo mooi is aan groenten? Ze zijn supergezond, smaken goed, bevatten nauwelijks suiker en je kan er net zoveel van eten als je wilt. Om die reden is het een verstandige keuze om gezonde bladgroenten – zoals boerenkool, spinazie, ruccola en zeekraal – de basis te laten vormen van gezonde smoothies. Deze gezonde smoothies met groenten worden ook wel ‘groene smoothies’ genoemd. Ze zitten boordevol vitaminen, vezels en antioxidanten, zuiveren het lichaam, bevatten weinig calorieën (en niet tot nauwelijks suiker) en geven je een vol gevoel. Bovendien zijn ze snel en makkelijk te maken.

125-smoothie-recepten-boek-hoge-resolutie-compressor

125 groene smoothies: een aanrader

Groene smoothies? Smaakt dat dan?
Loopt het water je nog niet direct in de mond bij het idee om spinazie en boerenkool in je blender te mikken? We kunnen ons er echt wel iets bij voorstellen. In combinatie met andere ingrediënten – denk bijvoorbeeld aan fruit (met mate), zaden, (amandel)melk, kokoswater, avocado’s of yoghurt – kan je van een groente smoothie echter een ware delicatesse maken. Nieuwsgierig? Wij adviseren je om je eens te verdiepen in de vele groene gezonde smoothie recepten die je op het internet kan vinden. Daarnaast is het boek 125 Gezonde Groene Smoothies van Diana Verbeek echt een aanrader als je echt gezonde smoothies wilt maken.

Tip: je gezonde smoothies toch iets zoeter maken? Kies voor een gezonde zoetstof zoals stevia.


Valkuil 2: Teveel ‘caloriebommetjes’ in je gezonde smoothies

Groene smoothies avocado'sOok hier gaat het vaak mis. Veel populaire smoothie ingrediënten zijn echte ‘caloriebommetjes’. Zonder dat je het door hebt kan dit ervoor zorgen dat je smoothie meer calorieën bevat dan een gemiddelde avondmaaltijd. En dat kan – zeker op de langere termijn – voor problemen zorgen. Als je namelijk meer calorieën binnenkrijgt dan je lichaam verbrandt worden deze omgezet in extra lichaamsgewicht (vet).

Oplossing: wees je bewust van dikmakers

Het is belangrijk dat je weet welke smoothie ingrediënten veel calorieën bevatten, zodat je hier rekening mee kan houden. Om je op weg te helpen, hebben we de belangrijkste ‘dikmakers’ voor je op een rijtje gezet. Hiermee bedoelen we zeker niet dat je deze ingrediënten helemaal niet meer kan toevoegen aan je smoothie. Integendeel. Ze bevatten vaak veel gezonde (onverzadigde) vetten die belangrijk zijn voor je lichaam. Het is echter wel goed om ze met mate te gebruiken en er in de regel niet meer dan één aan je gezonde smoothie toe te voegen:

  • Pindakaas: circa 100 calorieën per eetlepel
  • Avocado’s: circa 250 calorieën per stuk
  • Bananen: circa 125 calorieën per stuk en relatief veel suikers
  • Oliën (bijvoorbeeld kokos- of lijnzaadolie): circa 120 calorieën per eetlepel
  • Kokosmelk: circa 200 calorieën per 100 ml en relatief veel verzadigd vet
  • Volle/Griekse of Turkse yoghurt: circa 130 kcal per 100 ml en relatief veel verzadigd vet

Valkuil 3: te snel weer honger

Het is een probleem dat regelmatig voorkomt. Al snel na het drinken van een smoothie krijg je weer trek. De kans dat je hierdoor bijvoorbeeld de periode tussen het ontbijt en de lunch niet kan overbruggen zonder een vervelend hongergevoel is groot, evenals de verleiding om je te buiten te gaan aan (ongezonde) tussendoortjes. Hierdoor is het niet onwaarschijnlijk dat je op een dag meer calorieën binnenkrijgt dan je eigenlijk zou willen.

Oplossing: Voeg altijd een eiwitbron toe

Eiwitten zijn niet alleen gezond, maar zorgen ervoor dat je veel langer een vol gevoel hebt.  Om die reden is ons advies om altijd een eiwitbron toe te voegen aan je gezonde smoothies. Het maakt het veel makkelijker om de periode tussen twee maaltijden te overbruggen. Bij eiwitbronnen kun je bijvoorbeeld denken aan (amandel)melk, yoghurt of kwark. Ook noten en zaden kunnen het eiwitgehalte van je smoothie flink opkrikken.

Ook eiwitpoeder – bijvoorbeeld met een aardbeismaak – is een smakelijke, gezonde en vullende toevoeging van een gezonde smoothie.


Tot slot: blijf vooral gezonde smoothies maken

Tot slot willen we graag benadrukken dat we je met dit artikel zeker niet willen ontmoedigen om te genieten van smoothies. Integendeel! We zijn ervan overtuigd dat gezonde smoothies je kunnen helpen om gezonder te leven, lekkerder in je vel te zitten en gewicht te verliezen. Kortom, alle reden om ervan te profiteren. Wees je alleen wel bewust van de valkuilen en trap er vooral niet in 🙂


Wij horen graag van je!

Wil je reageren op dit artikel? Graag! Wij vinden het contact met onze lezers erg belangrijk. Schroom dus niet en laat je mening en/of ervaringen hieronder horen. Daarnaast stellen wij het erg op prijs als je het artikel via social media ook bij andere mensen onder de aandacht wilt brengen. Bedankt alvast!

Lees ook deze artikelen: