Het eiwitdieet. Inmiddels is het niet meer weg te denken in Nederland dieetland. De populariteit van eiwitrijk/koolhydraatarm eten groeit nog altijd gestaag en dat is volledig terecht. Wetenschappelijk onderzoek toont kraakhelder aan dat mensen die een eiwitrijk dieet volgen twee tot drie keer zo snel gewicht verliezen. Aan de andere voordelen – behoud van spiermassa, vertraging van de veroudering, meer uithoudingsvermogen etc. – kunnen we nog wel 3 artikelen wijden 😉 In dit artikel leggen we je uit waarom een eiwitdieet zo goed werkt, krijg je van ons de ’10 geboden’ van het eiwitrijk eten en geven we je onmisbare tips om zelf snel en blijvend af te vallen.

Wat is een eiwitrijk dieet?

De naam zegt het natuurlijk al: bij een eiwitrijk dieet bestaat een groot deel van je voeding uit eiwitten. Producten met veel koolhydraten – zoals brood, pasta, rijst en aardappelen – worden van het menu geschrapt. Wel is er binnen een eiwitdieet veel ruimte voor gezonde (onverzadigde) vetten. Deze vind je bijvoorbeeld veel in noten en vette vis, zoals zalm, makreel en haring.


Waarom we ‘gemaakt’ zijn voor eiwitrijke voeding

Eigenlijk is het best logisch dat een eiwitrijk dieet zo goed werkt. Om dit te begrijpen hebben we een klein geschiedenislesje nodig. Ga in je gedachten maar eens terug in de tijd. Aten onze voorouders vroeger ook koekjes, sausjes en frisdranken vol met suikers? Nee. Waren zij te dik? Ook niet. Dit is allemaal begonnen na de industriële revolutie en sindsdien zijn wij ook dikker geworden.

Precies wat we nodig hadden

Voor die tijd leefden wij in de natuur en aten we ook uit de natuur. Niemand was te dik en we gaven ons lichaam precies wat het nodig had. Als we trek hadden, gingen we erop uit. Bijvoorbeeld om te jagen of om fruit, noten en zaden te verzamelen. We aten veel eiwitrijke voeding en kregen veel (gezonde) onverzadigde vetten binnen. Brood, pasta en rijst aten we niet en ook ijsjes, chips en pizza’s groeiden niet aan de bomen.

Ook ijsjes, chips en pizza’s groeiden niet aan de bomen

Eiwitrijk dieet

Ons lichaam kan slecht uit de voeten met de overdaad aan koolhydraten.

Onze genen kunnen het niet bijbenen

Inmiddels is er veel veranderd. Door alle ontwikkelingen heeft onze levensstijl zich zo snel aangepast dat onze genen het niet bij konden benen. Ons lichaam is daarom helemaal niet bestand tegen alle koolhydraten (vooral suikers) die onze voeding tegenwoordig bevat. Ze zorgen voor pieken in de bloedsuikerspiegel, waardoor onze vetverbranding niet optimaal werkt, we onnodig vet opslaan en ons niet fit voelen.


Er komt geen eind aan de voordelen

De boodschap zal inmiddels duidelijk zijn: het is tijd dat we ons lichaam weer gaan geven wat het gewend is. Binnen korte tijd zul je ‘terugbetaald‘ worden. Om je een idee te geven wat een eiwitten dieet voor jou kan betekenen, duiken we even in de vele wetenschappelijke onderzoeken de afgelopen jaren zijn verricht. Hieronder vind je de belangrijkste conclusies op een rij:

  • Met een eiwitrijk dieet verlies je 2 tot 3 keer zoveel gewicht als met een vetarm dieet (bron).
  • Met een eiwitrijk dieet is het hongergevoel een stuk minder of helemaal niet aanwezig (bron).
  • Met een eiwitdieet verlies je meer (gevaarlijk) buikvet (bron).
  • Een eiwitrijk dieet voorkomt het welbekende jojo-effect (bron).
  • Een eiwitrijk dieet heeft allerlei gezondheidsvoordelen, zoals een lager cholesterol, een stabielere bloedsuikerspiegel en een lagere bloeddruk.
  • Afvallen met een eiwitdieet kost je geen spiermassa en je verliest geen kracht (bron).
  • Eitwitrijk eten vertraagt het verouderingsproces (bron).

We kunnen nog wel even doorgaan, maar we denken dat de boodschap wel duidelijk is. Met een eiwitrijk/koolhydraatarm dieet haal je het maximale uit je lichaam en dat kan meer zijn dan je voor mogelijk had gehouden.

Je kunt meer uit je lichaam halen dan je misschien zelf voor mogelijk had gehouden


De 10 geboden van het eiwitrijk dieet

Om echt het maximale resultaat uit een eiwitrijk dieet te halen is het belangrijk dat je je zoveel mogelijk houdt aan deze ’10 geboden’. Print ze uit en hang ze bijvoorbeeld op de koelkast 😉

  1. Eet niet teveel bewerkte voedingsmiddelen uit zakjes, pakjes, bakjes en blikjes.
  2. Laat je voeding zoveel mogelijk uit natuurlijke ingrediënten bestaan. Denk hierbij aan vlees, vis, ei, noten, zaden, pitten, groenten, fruit en oliën.
  3. Vermijd ‘snelle koolhydraten’. Eet dus geen pasta, aardappelen, brood, rijst, pizza en ontbijtgranen. Vervang deze bijvoorbeeld door zoete aardappel, quinoa, amarant en havermout. Deze bevatten langzame koolhydraten die je bloedsuikerspiegel stabiel houden waardoor je vet kunt blijven verbranden.
  4. Eet bij iedere maaltijd groenten en eet maximaal 2 stuks fruit per dag.
  5. Drink voornamelijk water, kruidenthee en maximaal 2 koppen zwarte koffie per dag.
  6. Beweeg elke dag minstens een half uur, het liefst meer. Lopen of fietsen is prima.
  7. Als je snel fit wilt worden, doe dan drie keer per week aan krachttraining. Crossfit, kettlebell trainingen en HIIT zorgen ervoor dat je snel in vorm komt. 
  8. Slaap iedere nacht 8 uur.
  9. Ontspan elke dag minstens een half uur bewust. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door te mediteren of ademhalingsoefeningen te doen.
  10. Wees lief voor jezelf, denk positief, lach zoveel als mogelijk en wees dankbaar voor wat je hebt!

Meer handige tips bij het volgen van een eiwitrijk dieet vind je hier.


Hoe begin je met een eiwitdieet?

eiwitdieet

Je kan prima zelf aan de slag met een eiwitrijk dieet.

We hopen natuurlijk van harte dat we je met dit artikel enthousiast hebben kunnen maken om zelf snel gewicht te verliezen met een eiwitrijk/low carb dieet. Maar hoe begin je? Eigenlijk heb je twee keuzes. Allereerst kun je natuurlijk zelf aan de slag gaan met een eiwitrijk dieet.  Voordeel is dat je kan eten wat je zelf lekker vindt en het dieet zo goed mogelijk kan afstemmen op jouw persoonlijke situatie. In ons artikel over koolhydraatarm eten vertellen we je precies hoe je dit kan aanpakken.


De beste eiwitrijke dieetprogramma’s

Steeds meer mensen kiezen ervoor om af te vallen met één eiwitrijk dieetprogramma. Het voordeel van het volgen van een goed dieet is dat je houvast hebt. Met name tijdens de eerste weken kan het erg prettig zijn om vaste richtlijnen of voedingsschema’s te hebben waarmee je zeker weet dat je je doel bereikt. Maar hoe maak je de juiste keuze in het enorme aanbod aan eiwitdiëten? Om je op weg te helpen hebben we hieronder onze 2 favorieten op een rij gezet.

Snel resultaat met het Vitadis Slanker Leven Plan

We kunnen er een moeilijk verhaal van maken, maar we kunnen ook gewoon zeggen waar het op staat. Het Vitadis eiwitdieet is snel en makkelijk. Snel omdat je binnen 7 tot 10 dagen 3 tot 5 kilo kwijtraakt – meer hierover in onze Vitadis review – en makkelijk omdat je alle eiwitrijke dieetproducten gewoon thuis gestuurd krijgt. Alleen het avondeten bereid je zelf, dus je kan gewoon met je familie mee blijven eten. Nadeel van het Vitadis dieet is dat het minder geschikt is voor de langere termijn.

Eiwitrijk dieetSnel en makkelijk afvallen met het Vitadis eiwitdieet.

7×7 Afslank Receptenboek: lekker (eiwitrijk) eten en toch afvallen

De 7×7 methode van voedingsdeskundige Jasper Alblas is wel een eiwitrijk dieetprogramma voor de langere termijn. Bovendien is het dieet – dat steeds populairder wordt in Nederland – het bewijs dat lekker en gezond eten prima samen gaan (zie onze review). In het kleurrijke boek vind je een volledig weekschema met eiwitrijke gerechten (ontbijt, ochtendsnack, lunch, middagsnack, diner, dessert en avondsnack) dat je zo lang kan volgen als je wilt.

Het 7×7 Afslank Receptenboek is een eiwitrijk dieetprogramma voor de langere termijn. 


Wij zijn benieuwd naar jouw ervaringen

Tijdens het lezen van dit artikel zal het je niet ontgaan zijn dat wij enthousiast zijn over eiwitrijk/koolhydraatarm eten. In onze ogen is het de beste manier om snel en blijvend gewicht te verliezen. We volgen de wetenschappelijke onderzoeken op dit gebied natuurlijk op de voet, maar zijn ook altijd nieuwsgierig naar persoonlijke verhalen. Schroom dus vooral niet om te reageren op dit artikel en je eigen ervaringen met ons en andere lezers te delen. We horen graag van je!


Lees ook deze artikelen